Kotwie szybowe typu M1; W1; W2; W2-Ż służą do łączenia wspornika zbrojenia z obudową szybu oraz mocowania w szybie uchwytów rurociągów, kabli i innych elementów wyposażenia szybu.
Kotwie przeznaczone są również do mocowania wyposażenia (w tym maszyn i urządzeń) wyrobiska poziomego zabezpieczonego obudową zasadniczą.
W zależności od konstrukcji rozróżnia się następujące typy kotwi:
- Kotew klinowa M1 stosowana przy naciągu wstępnym do 60 kN,
- Kotew klinowa wklejana W1 stosowana przy naciągu wstępnym do 100 kN,
- Kotew cylindryczna wklejana W2 stosowana przy naciągu wstępnym do 80 kN,
Warunki stosowania kotwi – wg normy BN-78/0436-03 „Kotwie”
Typ kotwi | Nazwa | Substancja utwardzająca | Zalecane stosowanie kotwi w obudowie szybu | Uwagi |
---|---|---|---|---|
M1 | Kotew klinowa | zaprawa cementowa | betonowej | zalecane do kotwienia zbrojenia w szybach z urządzeniami wyciągowymi o ciężarze użytecznym naczyń do 10 kN, oraz do kotwienia elementów pomocniczych w szybie |
W1 | kotew klinowa wklejana | zaprawa polimerowa | we wszystkich rodzajach obudowy | zalecane do kotwienia zbrojenia w szybach z urządzeniami wyciągowymi o ciężarze użytecznym naczyń do 30 kN , kotew można obciążyć natychmiast po zabudowie. |
W2 | kotew cylindryczna wklejana | zaprawa polimerowa | we wszystkich rodzajach obudowy | zalecane do kotwienia zbrojenia w szybach z urządzeniami wyciągowymi o ciężarze użytecznym naczyń do 20 kN , kotew można obciążyć po 30 min. od momentu zabudowy. |
Utwierdzenie kotwi typu M1 ; W1 ; W2 wykonać wg normy BN-84/0436-04 „Połączenia kotwiowe zbrojenia z obudową szybu”.
Żerdź kotwi wykonana jest z pręta gładkiego ø30 mm ; długość kotwi – 320 ; 400 mm (lub innej wg wymagań zamawiającego – max. 2500 mm).
W wykonaniu specjalnym kotew jest ocynkowana.
Typ kotwi | Długość żerdzi Lo | Średnica żerdzii | Gwint żerdzi | Długość otworu Lo | Średnica otworu | Maksymalny naciąg wstępny Nw |
---|---|---|---|---|---|---|
M1 | 320 mm | ø30 mm | M30 | 235÷255 mm | ø33±1 mm | 40 kN |
400 mm | 315÷335 mm | 60 kN | ||||
W1 | 320 mm | 235÷255 mm | 70 kN | |||
400 mm | 315÷335 mm | 100 kN | ||||
W2 | 320 mm | 215÷235 mm | 60 kN | |||
400 mm | 295÷315 mm | 80 kN |
Do otworu kotwiowego ø33 ± 1 wykonanego w obudowie betonowej szybu należy Wprowadzić żerdź zklinem. Następnie żerdź kotwi wbijać do otworu do chwili wystąpienia wyczuwalnego oporu.
Po nałożeniu na żerdź kotwi podwieszonego elementu oraz podkładki okrągłej ø 31, nakręcić nakrętkę M30 odpowiednim momentem w celu nadania naciągu wstępnego kotwi.
W otworze kotwiowym ø 33 ± 1 wykonanym w obudowie szybu należy umieścić ładunek klejowy. Żerdź kotwi z klinem wprowadzić do otworu na założoną głębokość ruchem postępowo-obrotowym, powodując wymieszanie ładunku klejowego.
Po zakończeniu tych czynności należy wbijać żerdź do otworu do chwili wystąpienia wyczuwalnego oporu.
Po nałożeniu na żerdź kotwi podwieszonego elementu oraz podkładki okrągłej ø 31, nakręcić nakrętkę M30 z odpowiednim momentem w celu nadania naciągu wstępnego kotwi.
W otworze kotwiowym ø 33 ± 1 wykonanym w obudowie szybu należy umieścić ładunek klejowy.
Żerdź kotwi wprowadzić do otworu na założoną głębokość ruchem postępowo-obrotowym, powodując wymieszanie ładunku klejowego.
Pozostawić do czasu utwardzenia ładunku klejowego.
Po nałożeniu na żerdź kotwi podwieszonego elementu oraz podkładki okrągłej ø 31, nakręcić nakrętkę M30 z odpowiednim momentem w celu nadania naciągu wstępnego kotwi.
Kotwie szybowe typu M1 ; W1 ; W2 posiadają Certyfikat Zgodności Nr 74/3/2014 wydany przez Centrum Innowacji Technicznych „INOVA” w Lubinie .
![]() |
![]() |
(c) arnall.com.pl 2017 kopiowanie oraz rozpowszechnianie opisów zabronione
Projekt i wykonanie strony internetowej - trustnet.pl